مدیریت شهری مشهد پای کار برگزاری انتخابات اکران‌های شهری با محوریت مشارکت در انتخابات در مشهد اجرای طرح مهرورزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در مساجد مشهد پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها پنجمین جشنواره قلم در مشهد برگزار می‌شود مشهد شهر پیشگام در انتشار اوراق مشارکت ترافیک سنگین در کوثر، خیام و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۴ تیر ۱۴۰۳) اعزام بیش از ۳۳ هزار نیروی کارگری در مشهد به پروژه‌های شخصی توسط ایست‌کار‌ها هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۱۴ تیر ۱۴۰۳) راه اندازی ایستگاه ویژه غواصی و کار در اتفاع آتش نشانی مشهد آغاز کار ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد با محوریت خدمت رسانی به زائران قرائت میثاق‌نامه خدمت ۱۷۰۰ دانش‌آموخته علوم پزشکی در حرم امام‌رضا(ع) بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند شهردار مشهد خبر داد: اجرای عملیات تراش و روکش آسفالت بولوارهای نامجو و ارشاد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

حتمی دانستن پاسخگویی

  • کد خبر: ۸۰۵۲۰
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
حتمی دانستن پاسخگویی
مهدی یاراحمدی خراسانی

در بند دوازدهم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، «حتمی دانستن پاسخگویی به جای توجیه و فرافکنی» بیان شده است. پاسخگویی یکی از مباحث اصولی مدیریتی و پیش نیاز نظم اجتماعی و از ابزار‌های کنترل و نظارت بر قدرت و مقابله با سوءاستفاده از قدرت است؛ به خصوص زمانی که مدیران در مجموعه‌ای دولتی با سرمایه‌های مردمی به فعالیت می‌پردازند، بی تردید باید خود را دربرابر چند گروه مختلف پاسخگو بدانند: اول خداوند است (پاسخگویی شرعی) که دستی بالای همه دست‌ها دارد و بدون شک مدیران باید در روز حساب در محضر الهی برای تک تک تصمیماتشان پاسخ شرعی و اخلاقی مناسب داشته باشند.

 

سپس مردم (پاسخگویی عمومی)، منتخبان و وکلای مردم (پاسخگویی سیاسی)، مسئولان فرادستی (پاسخگویی سازمانی)، سازمان‌های نظارتی (پاسخگویی قانونی) و رسانه‌ها (پاسخگویی حرفه ای) به عنوان نمایندگان افکار عمومی هستند که در هر حوزه، قواعد و قوانین عرفی یا رسمی خاصی برای آن تعریف شده است.


پاسخگویی سه هدف مهم دارد: نخست آنکه ابزاری است برای نظارت بر قدرت و پیشگیری از سوءاستفاده از اختیارات عمومی. دوم تضمینی است بر کاربرد صحیح منابع ملی، تبعیت از قانون و صیانت از ارزش‌های خدمات عمومی و سوم ابزار موثری است برای ارتقا و بهبود زمامداری و مدیریت خدمات عمومی.

 

وقتی فردی مسئولیتی را به عهده می‌گیرد و در ازای آن قدرت تصمیم گیری پیدا می‌کند، بودجه و اعتبارات دراختیار دارد، عزل و نصب‌ها و جابه جایی‌های سرمایه‌های انسانی سازمان را انجام می‌دهد و خلاصه بر گستره‌ای از امور مردم، قدرت و اختیار می‌یابد، باید به همان اندازه آماده پاسخگویی نیز باشد. این مسئله به ویژه در حوزه مدیریت شهری از آن نظر اهمیت بیشتری دارد که شهرداری ها، شهر را مستقیم با مشارکت و پول مردم اداره می‌کنند. یعنی شهرداری‌ها به وسیله مردم و برای مردم ایجاد می‌شوند و باید دربرابر آن‌ها پاسخگو باشند.

 

با گذر از الگوی مدیریت سنتی و نگرش جدید به پارادایم مدیریت به پاسخگویی فراپارادایمی‌ می‌رسیم که در آن به جای مدیریت حکومت به حاکمیت مدیریت می‌پردازند و دولت‌ها در جایگاه کارآفرینی و هدایتگری عمل می‌کنند که در همین راستا یکی از الزامات اساسی توسعه پایدار این است که علاوه بر پاسخگویی به نسل حاضر، ظرفیت پاسخگویی به نسل‌های آینده نیز وجود داشته باشد. همه انسان‌ها ملزم به پاسخگویی هستند؛ به خصوص زمانی که فردی امانت دار مردم در جایگاه‌های مدیریتی باشد، این حساب وکتاب حساس تر، دقیق‌تر و به مراتب سخت‌تر خواهد بود، پس براساس توصیه شارع مقدس، فراموش نکنیم و به یکدیگر تذکر بدهیم که خدا هست، قیامت وجود دارد، حساب و کتاب جدی است و پاسخگویی حتمی  خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->